Saturday 31 October 2015

Definisi Organisasi

Definisi Pengurusan

Terdapat banyak definisi yang diperkenalkan oleh pakar-pakar dalam bidang pengurusan. Antara definisi yang ringkas dan mudah difahami ialah pengurusan melibatkan proses perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan bagi mencapai matlamat organisasi.

 Definisi Organisasi

Sebuah organisasi dapat ditakrifkan sebagai sekumpulan manusia yang berkerja bersama-sama untuk mencapai matlamat individu, kumpulan dan organisasi itu sendiri. Dalam erti kata lain organisasi ini ialah satu unit sosial di mana manusia didalamnya akan sentiasa berhubung dan berkomunikasi dalam menjalan peranan.

Di dalam sesebuah organisasi memerlukan penyatuan usaha pekerja bagi menjamin pencapaian matlamat. Sekiranya tiada penyatuan dan perpaduan di kalangan mereka maka aktiviti dan operasi organisasi ini tidak akan berjalan dengan lancar kerana halangan-halangan ini. Hubungan yang baik dan mantap dapat menjamin pergerakan organisasi yang lebih dinamik, sempurna dan tersusun. Penyelarasan melalui peraturan dan prosedur yang dibuat dapat meningkatkan hubungan antara satu fungsi dengan satu fungsi yang lain dan diantara individu.

Dalam organisasi ini selalunya, pengurusan atasan sesebuah organisasi akan menentukan halatuju organisasi tersebut melalui penetapan tujuan, matlamat, dan strategi untuk mencapai matlamat tersebut. Organisasi di sini tidak sahaja tertakluk kepada syarikat perniagaan, bahkan ia merangkumi syarikat bukan untuk, badan kerajaan, badan berkanun, badan bukan berkanun, organisasi bukan untung, persatuan, kelab dan pelbagai konfigurasi kumpulan manusia

1 comment:

Sistem Operasi Telefon Mudah Alih