Wednesday 16 May 2018

Peranan Pengurus Kewangan dan Cabaran Masa Hadapan



Peranan Pengurus Kewangan


Seorang pengurus kewangan memainkan peranan penting dalam sesebuah syarikat bagi memastikan sasaran dan objektif yang telah ditetapkan oleh syarikat dapat di capai secara keseluruhannya. Pada dasarnya kita hanya mengetahui fungsi seorang pengurus kewangan adalah menyediakan sumber kewangan untuk keseluruhan perjalanan operasi syarikat. Namun realitinya pengurus kewangan memikul tanggungjawab yang sangat besar dalam sesebuah syarikat. Justeru itu, berikut merupakan peranan sebenar pengurus kewangan. Antaranya ialah membuat dan menyediakan perancangan kewangan syarikat berasaskan keperluan perniagaan untuk beroperasi. Hal ini kerana, tanpa perancangan kewangan yang teliti dan berkesan, syarikat akan berhadapan dengan masalah kewangan yang teruk. Contohnya, syarikat ingin membangunkan projek perumahan kos rendah di Kinarut. Oleh itu, pengurus kewangan perlu memastikan sama ada syarikat mempunyai sumber kewangan yang mencukupi untuk melaksakan projek tersebut. Sekiranya tidak mencukupi, pengurus kewangan perlu mengenalpasti tindakan yang perlu di ambil oleh syarikat sama ada mendapatkan dana melalui pinjaman atau ekuiti bagi membiayai projek tersebut. Pengurus kewangan perlu memastikan setiap perancangan yang hendak di buat dapat memaksimumkan keuntungan selain mengawal perbelanjaan luar jangka agar pembaziran dapat dielakkan.

Selain itu, pengurus kewangan seharusnya bijak dalam menilai dan memilih sumber pembiayaan terbaik. Contohnya untuk memperolehi dana bagi membiayai projek perumahan di Kinarut, syarikat boleh membuat pinjaman daripada institusi kewangan yang menawarkan kemudahan kredit seperti bank-bank tempatan, koperasi, dan sebagainya. Walaubagaimanapun sebelum membuat pinjaman, pengurus kewangan perlu membuat analisis samada pembiayaan melalui ekuiti atau hutang yang terbaik atau kombinasi ekuiti dan hutang. Yang mana jika syarikat ingin mengurangkan jumlah pinjaman, pembiayaan boleh diperolehi dengan mengeluarkan saham biasa yang boleh meningkatkan jumlah ekuiti syarikat tersebut. Secara ringkasnya seorang pengurus kewangan harus mengenalpasti kaedah pembiayaan terbaik yang dapat memaksimumkan keuntungan syarikat.

Pengurus kewangan juga bertanggungjawab membuat perancangan dan ramalan kewangan yang mana ia bertujuan untuk memastikan syarikat mempunyai bekalan dana yang mencukupi untuk masa hadapan. Oleh yang demikian, pengurus kewangan memerlukan bantuan dan kerjasama semua pengurus dari jabatan lain dalam syarikat untuk memberikan maklumat yang bertepatan mengenai jangkaan perbelanjaan operasi pada masa akan datang. Contohnya, pengurus kewangan membuat ramalan keperluan tunai setiap berakhir tahun kewangan syarikat. Dengan adanya perancangan yang cekap dan input yang diberikan dari setiap jabatan dalam syarikat, pengurus kewangan berupaya menganggarkan keperluan tunai syarikat pada masa hadapan.

Peranan pengurus kewangan seterusnya adalah membuat kawalan dan koordinasi ke atas kewangan syarikat. Kawalan dan koordinasi ini sangat penting terutamanya di dalam syarikat yang mempunyai banyak bahagian atau jabatan. Pengurus kewangan perlu berinteraksi dengan semua pengurus-pengurus yang ada dalam syarikat agar kawalan dan koordinasi kewangan dapat dilaksanakan dengan cekap dan berkesan. Contohnya, syarikat ingin membuat pengambilan pekerja baharu berikutan tenaga kerja yang tidak mencukupi untuk menjalankan operasi syarikat. Oleh itu, pengurus kewangan perlu memastikan Bahagian Sumber Manusia memilih calon yang berkelayakan untuk mengisi keperluan tenaga kerja tersebut kerana kesilapan membuat keputusan memilih calon yang tidak berkelayakan memberikan impak kepada kewangan syarikat. Impak tersebut adalah dari segi kos pengiklanan pengambilan pekerja baharu, membayar upah dan gaji, perubatan dan lain-lain kelebihan atau kebaikan yang diberikan oleh syarikat.

Akhir sekali, pengurus kewangan juga berperanan sebagai penasihat kepada barisan pengurusan. Barisan pengurusan ini bertanggungjawab dalam membuat pelbagai keputusan dalam syarikat termasuklah keputusan yang melibatkan kewangan seperti pelaburan, harga produk, polisi dividen, polisi pekerja dan kos kawalan. Namun keputusan ini perlu dilakukan secara terperinci dan semakan yang teliti dengan mengambilkira implikasi kewangan pada masa hadapan. Dengan itu, pengurus kewangan berperanan sebagai penasihat dalam mengurangkan beban pihak pengurusan dengan menyediakan laporan kewangan yang mudah difahami dan terperinci. Selain itu, mencadangkan margin keuntungan munasabah yang bakal diperoleh melalui kerja-kerja yang akan dilaksanakan oleh syarikat pada masa hadapan dengan melihat kepada potensi pasaran wang dan pasaran modal yang ada di Malaysia.


Dalam arus perubahan yang semakin pesat diseluruh dunia, pengurusan kewangan harus seiring dengan pembangunan dan perubahan yang berlaku dari segi sosio ekonomi, politik, teknologi dan dasar kewangan serantau. Oleh yang demikian, arus perubahan ini secara tidak langsung telah memaksa pengurs kewangan  mengadaptasi dan menerima perubahan yang berlaku agar tidak ketinggalan. Sebagai contoh yang pertama, keadaan persekitaran ekonomi yang tidak menentu telah menyebabkan semakin banyak dasar kewangan digubal oleh kerajaan. Ini adalah keperluan bagi memastikan dasar yang dibuat selaras dengan negara-negara lain. Secara tidak langsung pengurus kewangan perlu mempunyai keupayaan mempengaruhi polisi dan mengawal selia ke atas syarikat bagi mematuhi dasar-dasar yang diwujudkan.

Cabaran yang seterusnya ialah globalisasi. Untuk menjadi sebuah syarikat maju dan berdaya saing, syarikat seharusnya berjaya menembusi pasaran antarabangsa. Apabila syarikat menjadi perniagaan global, pengurus kewangan perlu mempunyai pengalaman dan perspektif yang global. Untuk itu mereka mesti memahami bagaimana perniagaan mereka beroperasi di rantau dan budaya yang berbeza dari segi dasar kewangan untuk memberikan impak yang positif agar perniagaan dapat berkembang di pasaran baru.

Selain itu, pembangunan teknologi. Teknologi semakin berkembang pesat kerana telah dibangunkan oleh negara-negara maju seperti Jepun, Korea, Amerika dan seiring dengannya yang mana maklumat e-perniagaan sangat mudah untuk diakses bagi yang memerlukan. Namun, teknologi ini memerlukan dana yang besar untuk membeli perisian sistem maklumat, peralatan baru seperti pelayar komputer berkapasiti tinggi, mesin kiosk, penyelenggaraan dan melatih pekerja. Ini akan melibatkan kos yang sangat besar namun pulangannya juga sangat baik dan membantu dari segi penjimatan masa, tenaga kerja dan operasi lebih efisen dan tepat. Walaubagaimanapun setiap teknologi juga  mempunyai kelemahan yang sama iaitu pengodam sistem dan kegagalan operasi sistem yang boleh menyebabkan impak yang negatif kepada reputasi syarikat.


Namun salah satu cabaran yang paling mencabar bagi seorang pengurus kewangan ialah risiko pengurusan. Ini adalah kerana persekitaran ekonomi yang tidak menentu yang dipengaruhi oleh faktor nilai matawang, sosio ekonomi dan politik menyebabkan pengurus kewangan harus sentiasa membuat improvasi dan pendekatan yang proaktif dalam menghadapi risiko demi melindungi aset perniagaan, pelaburan, penyediaan wang tunai dan pulangan pemegang saham. Selain daripada itu pengurus kewangan bukan sahaja perlu membuktikan kepimpinan dan kualiti pengurusan kewangan tetapi juga perlu menjadi rakan strategik kepada CEO. Cabarannya di sini ialah seorang pengurus kewangan itu berkebolehan tinggi dalam memberikan input kepada ahli lembaga pengarah dalam membuat keputusan-keputusan yang strategik dengan lebih berkesan. Untuk menghadapi cabaran ini pengurus kewangan perlu mempunyai kemahiran komunikasi yang baik kerana bukan sahaja berurusan dengan para pelabur, bank dan pakar kewangan tetapi juga berbahasa dengan pelanggan, media dan badan-badan kerajaan.

1 comment:

  1. Are you in a financial crisis, looking for money to start your own business or to pay your bills?
    GET YOUR BLANK ATM CREDIT CARD AT AFFORDABLE PRICE*
    We sell this card to all our customers and interested buyers worldwide,Tho card has a daily withdrawal limit of $5000 and up to $50,000 spending limit in stores and unlimited on POS.
    **WHAT WE OFFER**
    *1)WESTERN UNION TRANSFERS/MONEY GRAM TRANSFER*
    *2)BANKS LOGINS*
    *3)BANKS TRANSFERS*
    *4)CRYPTO CURRENCY MINNING*.
    *5)BUYING OF GIFT CARDS*,
    *6)LOADING OF ACCOUNTS*
    *7)WALMART TRANSFERS*
    *8)BITCOIN INVESTMENTS*
    *9)REMOVING OF NAME FROM DEBIT RECORD AND CRIMINAL RECORD*
    *10)BANK HACKING*
    email blankatmmasterusa@gmail.com
    you can also call or whatsapp us Contact us today for more enlightenment

    +1(539) 888-2243
    WE ARE REAL AND LEGIT...........2019 FUNDS/FORGET ABOUT GETTING A LOAN..

    IT HAS BEEN TESTED AND TRUSTED

    whatsapp only ===>>   +1(539) 888-2243

    ReplyDelete

Sistem Operasi Telefon Mudah Alih