Sunday 28 June 2015

Fakta Menarik Tentang Hot Wheels


Co-founder Mattel, Elliot Handler mengarahkan Jack Ryan pencipta Barbie untuk membangunkan modal kereta mainan atau lebih dikenali die-cast cars bagi syarikat mainan itu. 
Apabila Elliot ternampak kereta klasik Hot Rod milik Harry Bradley pereka bentuk kereta Chevrolet, beliau sangat teruja sambil menyebut " Man those are some hot wheels!". Ayat ini menarik perhatian Jack Ryan lalu menamakan syarikat kereta mainan itu "Hot Wheels"
Pada tahun 1968, Hot Wheels memperkenalkan 16 modal kereta berskala 1:64. Modal kereta ini menjadi popular dan dalam masa setahun "Hot Wheels" menerajui industri die-cast.

2 Faktor utama yang dipegang oleh Mattel dalam mencipta kereta mainan:

Kelajuan - Bagi memastikan kereta bergerak dengan laju dan lancar, tayar Hot Wheels dibuat daripada "lubricated plastic"

Warna yang Menarik - Untuk menarik perhatian orang ramai warna yang digunakan sama dengan warna kereta sebenar iaitu metalik dan di gilap sehingga berkilat.

5 Perkara Menarik Mengenai Hot Wheels

1.  Jualan Hot Wheels dalam sehari di United States mencecah 275,000 ribu buah kereta.     Ini bermakna dalam sebulan mencecah 8,250,000 juta buah kereta!!!

2. Koleksi-koleksi Hot Wheels ini boleh bernilai hingga $1 million.

3. Harga mainan ini tidak berubah sejak tahun 1968 iaitu $1 sahaja. (only in usa)

4. Jason Selebriti barang kemas Beverly Hills mencipta barangan kemas berupa Hot Wheels dalam saiz 1:64 dan di nilaikan berharga $140,000. Jason mencipta kereta ini bagi menyambut ulang tahun Hot Wheels ke 40 dan keluaran yang ke 4 billion. Pada tahun 2008 kereta ini telah dilelong.

5. Sekiranya semua keluaran Hot Wheels dalam masa 4 dekad ini di susun dari hadapan hingga belakang ianya boleh mengelilingi dunia sehingga 4 kali.


2 comments:

Sistem Operasi Telefon Mudah Alih